Om succesvol te zijn in de E-commerce is het belangrijk dat je naamsbekendheid hebt. Dit is echter niet makkelijk te bereiken. Om beter te kunnen inzien wat er allemaal nodig is om naamsbekendheid op te bouwen is het allereerst belangrijk om te weten wat dit precies is. Daarna kan er gekeken worden welke vorm het beste past bij jouw onderneming. In dit artikel zal dit alles kort worden besproken.
Wat is naamsbekendheid?
Het begrip zegt het eigenlijk al. Het is de bekendheid van de naam van het merk. Er zijn echter verschillende vormen van naamsbekendheid. Zo bestaat er spontane naamsbekendheid. Dit is de naamsbekendheid die automatisch ontstaat doordat mensen met de naam in contact komen zonder dat hiervoor moeite is gedaan om de consument te bereiken. Daarnaast bestaat er ‘’geholpen naamsbekendheid’’. Dit is een verzamelnaam voor alle vormen van naamsbekendheid waar marketinginspanningen voor nodig waren.
Naamsbekendheid is belangrijk omdat het een voorkeurspositie ten opzichte van andere minder bekende merken kan veroorzaken. Dit is uiteraard gunstig voor de omzet cijfers. Ook kan naamsbekendheid zorgen voor een grotere loyaliteit bij de bestaande klanten. Zodra de naam van een merk bekend is zijn consumenten in veel gevallen ook nog eens bereid om meer te betalen dan voorheen. Onderhandelingsposities met de klant en leveranciers zullen ook verbeteren zodra de naam van het merk bekender is. Kortom, naamsbekendheid is een belangrijk wapen voor het verhogen van de omzet van jouw onderneming.
Welke vorm van marketing past bij mijn onderneming?
Er zijn verschillende manieren om de naam van jouw onderneming aan de consument te brengen. Niet elke methode is even effectief dus het is belangrijk dat er goed onderzoek is gedaan voordat men een weg inslaat. In grote lijnen is er online en offline marketing. Er is geen goed of slecht in deze twee opties. Over het algemeen kan worden gezegd dat het beter is om je op beide te focussen. Ze kunnen namelijk erg goed samen functioneren en elkaar aanvullen.
Het grote voordeel van online marketing is dat het goed meetbaar is. Er kan worden gezien hoe vaak er is geklikt op een bepaalde link en aan de hand daarvan kun je meten hoe succesvol een bepaalde slagzin bijvoorbeeld is. Dit is veel lastiger te meten bij televisiereclame of een artikel in de krant. Hiervoor zou je namelijk apart moeten achterhalen waarom de klant bij jouw merk of website terecht is gekomen. Het andere grote voordeel is dat de doelgroep beter kan worden afgestemd dan bij offline marketing. Je kunt namelijk een gebruikersprofiel selecteren en alleen een bepaalde doelgroep selecteren die je wil bereiken. Ook kun je gratis adverteren op internet voor extra naamsbekendheid. Bij offline marketing gaat dat lastig. Een reclame op de televisie zal over het algemeen door mensen van verschillende leeftijden en interesses worden bekeken.
Het grote voordeel van offline marketing is vaak het imago dat een bepaald merk hiervan krijgt. Zo kan een reclamespot voor een sportmerk in de reclame van de rust bij een belangrijke finale een hoogstaand imago creëren. Dit kan positief zijn voor de verkoop van het product van dat merk. Welke vorm het beste past bij jouw onderneming zal je zelf moeten inschatten. Het is echter aan te raden om op meerdere paarden tegelijk in te zetten.